Cookies op onze website en apps
Odido (voorheen T-Mobile en Tele2), Ben en Simpel hebben de krachten gebundeld en zitten onder één dak. Samen vallen we onder Odido NL Holding B.V. Zo kunnen we onze klanten de diensten bieden die ze verdienen. Om ze ook de meest relevante informatie aan te bieden, werken we samen met een aantal externe partijen die (third) party advertentie-, affiliate-, profiling- en interessecookies plaatsen.
Een cookie is een klein bestandje, dat geplaatst kan worden op je telefoon of computer bij het eerste contact met een uiting van ons. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je een website of app opent, of een advertentie bekijkt. Zodra je één van deze onderdelen bezoekt, kunnen wij bepaalde gegevens opslaan in een cookie. Een cookie van één van de vier merken kan trouwens ook op je telefoon of computer worden geplaatst door een site of app die niet van onszelf is. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je ergens op internet (maar niet op een site van ons) een advertentie van ons bekijkt. Ook deze ‘advertentiecookies’ worden geplaatst in opdracht van Odido, Ben of Simpel. Maar voordat we cookies plaatsen, informeren we je hierover in een cookiebanner. Je kunt dan aangeven of je wel of niet akkoord gaat met de plaatsing ervan. In de cookielijsten van zowel Odido, T-Mobile, Tele2, Ben en Simpel zie je op welke domeinen de cookies actief zijn en waar ze voor gebruikt worden.
Meer informatie over cookies vind je verder op deze pagina. Voor het privacybeleid van Odido, Ben en Simpel verwijzen we je naar ons Privacy Statement. Het overzicht van cookies is een momentopname. Odido, Ben en Simpel streeft ernaar de lijst zo actueel mogelijk te houden. Vanwege het niet-statische karakter van internet en de vele betrokken (externe) partijen kan het echter zo zijn dat niet alle actuele cookies en/of sites per direct in het overzicht te vinden zijn.
Soorten cookies
-
Functionele cookies
Functionele cookies noemen we ook wel technisch noodzakelijke cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website en apps zo goed mogelijk te laten werken. Denk bijvoorbeeld aan cookies die gegevens verwerken die je invult als je een bestelling plaatst of aan social media share buttons om de pagina te delen op je social media.
-
Analytische cookies
Analytische cookies zijn 'tracking cookies'. We gebruiken analytische cookies om inzicht te krijgen in het gebruik van onze website. We doen dat om onze website beter te maken. Jouw gebruik van onze site wordt in onze analytische systemen geregistreerd onder een unieke (maar anonieme) ID, waardoor we jou herkennen als nieuwe of terugkerende gebruiker. We herkennen alleen jouw instellingen, en geen kenmerken die laten zien wie jij als persoon bent. We kunnen met deze informatie bezoekersstatistieken verzamelen, problemen sneller signaleren en trends analyseren.
Tele2 maakt naast de standaard analytische cookie ook gebruik van een unieke klant ID die wel wordt gebruikt voor tracking doeleinden. We gebruiken en slaan dit unieke geanonimiseerde (gehashed) nummer alleen op in onze beveiligde systemen wanneer je ingelogd bent of bent geweest op Mijn Tele2 (website of app). Wanneer je dus niet ingelogd bent, dan wel bent geweest, slaan we dit klantnummer niet op. Dit klantnummer gebruiken we om jou te herkennen in verschillende kanalen van Ben en jou, gebaseerd op je acties op onze website, passende uitingen te laten zien. Wanneer wij bijvoorbeeld zien dat je abonnement verlengd kan worden, laten wij jou in je volgende bezoek een verlengingsaanbod zien.
-
(Third party) advertentiecookies
Tele2 gebruikt social media, zoals Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, LinkedIn en YouTube. Ook social media kunnen een tracking cookie plaatsen op onze website. Ook hier is de bedoeling om meer te weten te komen over jouw surfgedrag op onze website. Accepteer je de plaatsing van deze cookies en surf je vervolgens naar het betreffende social medium toe, dan kunnen daar gerichte advertenties aan jou getoond worden. Ook kan de content binnen dit social medium worden aangepast aan jouw interesses.
Ook een advertentiecookie is een tracking cookie, die wordt geplaatst om een internetgebruiker te volgen op een of meerdere websites. Aan de hand van de pagina’s die iemand bezoekt, verzamelt een advertentiecookie informatie over hoe deze persoon het internet gebruikt. Waar liggen de interesses van deze gebruiker en welke advertenties heeft hij al gezien en aangeklikt?
Deze informatie wordt gekoppeld aan de cookie en niet aan jou als persoon. Op basis van bijvoorbeeld jouw interesses en surfgedrag kunnen wij op alle websites en apps waar jij cookies accepteert, informatie aanbieden die jij interessant vindt. Advertentiecookies worden meestal geplaatst door andere partijen dan de aanbieder van de site waarop de advertentie verschijnt. Daarom worden deze cookies ook wel 'third party cookies' genoemd.
In een advertentiecookie slaan wij verschillende dingen op:
- of jij de uiting hebt gezien
- of je op de uiting hebt geklikt
- op welke website of app je de uiting hebt gezien
- je profielinformatie (zoals webpagina’s die je hebt gezocht)
- welke internetbrowser je hebt gebruikt
- welk apparaat je gebruikt (computer, tablet of telefoon)
- de taal van het operating system van je computer of telefoon
- de locatiegegevens: welk land en welke regio? (Dit doen wij door slechts een deel van je IP-adres op te slaan.) -
Affiliate cookies
Affiliate cookies worden gebruikt voor affiliate marketing: adverteerders belonen een partner voor de producten of diensten die zij verkopen. Dit gebeurt nadat er op de website van deze partner (een 'affiliate publisher') is geadverteerd. Adverteerders moeten daarom weten hoe effectief een advertentie is. Affiliate cookies houden bij of een aankoop is gedaan naar aanleiding van een advertentie waarop jij hebt geklikt.
-
Profiling cookies en interessecookies
Profiling cookies of 'interessecookies' helpen ons om op basis van jouw gegevens en surfgedrag een profiel van jou te maken. Met zo'n profiel proberen we het contact met jou zo relevant mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld welke producten je het meest bekijkt in onze webshop. En we zorgen ervoor dat je deze producten bij een volgend bezoek makkelijk kunt terugvinden. Ben je al klant bij ons, dan combineren wij deze gegevens met de gegevens die we al van je hebben. Uiteraard alleen als je hier duidelijk toestemming voor hebt gegeven.
We gebruiken profiling cookies om jou te herkennen en je bijvoorbeeld een persoonlijk aanbod te kunnen doen. Dat doen we in onze app of via de mail. We koppelen jouw gegevens aan elkaar door gebruik te maken van een unieke klant-ID. Dit is een geanonimiseerd (‘gehashed’) nummer, dat alleen toegankelijk is zodra je inlogt in de beveiligde My Tele2 omgeving of onze app. Met jouw toestemming kunnen we bijvoorbeeld zien welke producten je op dit moment hebt, en een persoonlijk aanbod voor iets nieuws daarop afstemmen. We gebruiken de profielen die we met profiling cookies van je maken niet alleen voor commerciële activiteiten, maar ook om onze service beter te laten aansluiten op jouw wensen. Als je bijvoorbeeld via de klantenservice een sim-kaart hebt aangevraagd, laten wij in de app zien hoe je deze zelf kan activeren. Om te kijken of je onze website via meerdere apparaten bezoekt, maken wij gebruik van Google Advertising Reporting Features, waarbij als je ingelogd bent met je Google account en advertentievoorkeuren toestaat, Google kan laten zien dat de apparaten bij één gebruiker horen.
-
Overige informatie
Wij kunnen niet altijd met zekerheid garanderen dat onze cookielijst helemaal up-to-date is. Dat komt onder meer doordat cookies soms worden ingeladen via 'derde partijen': andere partijen dan jij en Tele2 zelf. Daarover hebben wij geen controle. Wij vertonen op onze Tele2 website bijvoorbeeld ook inhoud die niet op onze eigen website staat opgeslagen, maar afkomstig is van een andere site waarop (weer andere) cookies actief zijn. Mochten wij deze cookies niet kennen, dan waarderen wij het als klanten ons van het bestaan hiervan op de hoogte brengen. Wij kunnen dan onze cookielijst aanpassen.
Met alle partijen waaraan Tele2 informatie verstrekt, hebben we een data processing agreement (DPA). In deze overeenkomst staan duidelijke afspraken over het gebruik van data, verwijderingsplicht, toestemmingsplicht, vertrouwelijkheid en sancties bij misbruik.
In de cookielijsten van zowel T-Mobile als Tele2 zie je op welke domeinen de cookies allemaal actief zijn en waar ze voor gebruikt worden.
Cookies accepteren of weigeren
Volgens Nederlandse wetgeving geldt er een informatie- en toestemmingsplicht (opt-in) voor het gebruik van cookies. Een opt-in betekent dat
In dit pop-up venster kun je aangeven of je hier wel of niet mee akkoord gaat. Zodra jij cookies accepteert of weigert, wordt jouw IP-adres opgeslagen in onze database. Achter jouw IP-adres staat dan of je de cookies (beperkt of volledig) hebt geaccepteerd en op welke datum en tijdstip je dat hebt gedaan. We slaan deze informatie op zodat we jouw voorkeur kunnen bewaren. Vervolgens laden we iedere keer dat je onze site of app bezoekt, de juiste cookies. Deze informatie blijft geldig totdat jij je cookies wist of je voorkeur aanpast.
Je kunt er ook voor kiezen om helemaal nooit cookies op je computer toe te staan. Je doet dit door je browserinstellingen aan te passen. Kijk hiervoor in de handleiding van de netwerkbrowser die je gebruikt.
Hoe kun je zelf cookies verwijderen?
Je kunt cookies weigeren door simpelweg geen toestemming te geven om cookies op je computer te plaatsen. Wijzig je de voorkeuren voor cookies of trek je jouw toestemming voor het plaatsen van cookies helemaal in, dan lezen wij geen cookies meer uit. Wij kunnen al bestaande cookies op jouw apparatuur echter niet verwijderen, omdat we geen toegang hebben tot jouw computer of telefoon. Je kunt zelf bestaande cookies verwijderen via je internetbrowser. Kijk hiervoor in de handleiding van de netwerkbrowser die je gebruikt, zoals Microsoft Internet Explorer, Firefox, Google Chrome of Safari. Ook op de website www.veiliginternetten.nl staat hoe je eerder aangemaakte cookies verwijdert.
Na het verwijderen van cookies herkennen wij je browser niet meer. Daarom kan het zijn dat je bij het openen van de website of app opnieuw je voorkeuren moet instellen of moet inloggen. Je krijgt dan opnieuw een cookiemelding te zien.