Lang in de EU? Voorkom een hoge toeslag

Je hebt van ons een smsje gekregen over 'permanent roaming'. Het is ons opgevallen dat je roaming gedrag hoger is dan normaal. We vragen je daarom om deze factuurperiode je roaming gedrag aan te passen. Anders valt het buiten redelijk verbruik en bestaat de kans dat wij een toeslag in rekening brengen voor je verbruik in de EU. Als je veel verbruikt, kan het snel oplopen tot een hoog bedrag.

Heb je al een sms gekregen? Lees dan meer over deze toeslag in de veelgestelde vragen.

Hoe pas ik mijn roaming gedrag aan?

Vanaf 13 juni 2017 worden er door Tele2 in de EU geen extra roamingkosten meer in rekening gebracht en zijn de kosten gelijk aan het nationale tarief. Je kunt dus je Abonnement (internetten, bellen en sms-en) in de hele EU gebruiken: “Roam like at Home”.

Om onredelijk gebruik voor te zijn, zijn er door de Europese Commissie regels opgesteld. Was je in 4 aaneengesloten maanden meer in de EU dan in Nederland? Én heb je in die periode ook meer verbruikt in de EU? Dan kun je een toeslag krijgen. Je kunt 1 van de volgende dingen doen om een toeslag te voorkomen:

  1. Zorg ervoor dat je meer in Nederland bent dan in de EU.

  2. Zorg ervoor dat je meer in Nederland verbruikt dan in de EU.

Je kunt je verbruik in Nederland en in de EU makkelijk in de gaten houden via MijnTele2.

Ben je voor langere periode in de EU?

Als je voor langere periode in het buitenland woont, is het niet altijd mogelijk om je gedrag snel aan te passen. In dat geval is een buitenlandse simkaart vaak goedkoper dan de toeslag.

Ik ben tijdelijk in het buitenland

Ben je tijdelijk in het buitenland, bijvoorbeeld voor een stage of omdat je een vakantiehuis hebt? Dan kun je het beste een buitenlandse simkaart aanschaffen voor de periode dat je in het buitenland bent. Ook in andere EU-landen gelden de ‘Roam like at home’-regels.

Ik woon in het buitenland, omdat ik geëmigreerd ben

Woon je permanent in het buitenland, dan kun je je abonnement het beste helemaal opzeggen om hoge kosten te voorkomen. Stuur ons een brief, per post, naar: Tele2, o.v.v. Annuleren lidmaatschap, Postbus 56, 2650AB, Berkel en Rodenrijs, met één van de volgende documenten:

  • Emigratiepapieren

  • Bewijs van uitschrijving uit je gemeente.

  • Bewijs van inschrijving van je nieuwe gemeente 

Alles kan dan snel geregeld worden voor je nieuwe avontuur start!

Veelgestelde vragen

  • De Europese Commissie heeft richtlijnen voor roaming in de EU bedacht. Ze wilden het daarmee makkelijker maken om je telefoon te gebruiken als je op reis bent. De regels zijn bedoeld voor periodiek reizen (‘Roam like at home’), maar niet als je langer in de EU bent (‘permanent roaming’). De Europese Commissie heeft daarom ook regels opgesteld om onredelijk gebruik te voorkomen.

    Een mobiele provider mag een maximale toeslag berekenen als:

    • je in 4 maanden tijd méér in de EU geweest bent dan in Nederland én

    • je in deze aaneengesloten periode méér verbruikt hebt in de EU dan in Nederland

    Als je jouw abonnement vaak in de EU gebruikt, doe je nog niet meteen aan 'permanent roaming'. Zo lang je regelmatig in Nederland bent en je roaming verbruik niet meer is dan de helft van je totale verbruik, is er niets aan de hand.

  • Je verbruik en verblijf in de afgelopen 4 maanden was in de EU groter dan in Nederland. We sturen je eerst een sms als waarschuwing. Je krijgt na deze sms 1 maand de tijd om je verbruik in de EU aan te passen. Ben je in deze maand meer in de EU dan in Nederland geweest? En heb je meer verbruikt in de EU? Dan mogen wij extra kosten in rekening brengen. Je krijgt dan weer een sms.

    Omdat we naar een aaneengesloten periode kijken van 4 maanden, kan het zijn dat je na een maand in Nederland toch weer een waarschuwings-sms ontvangt.

  • We kijken over een aaneengesloten periode van 4 maanden of:

    • je meer dan 50% van de tijd in de EU was én

    • je meer dan 50% verbruikt hebt in de EU

    We kijken hiervoor naar het verbruik van je simkaart. Deze informatie is ook voor jou toegankelijk via MijnTele2. Voor het bepalen van 'permanent roaming' maken we uitsluitend gebruik van deze gegevens.

  • Je kunt je verbruik en aanwezigheid controleren via je facturen en je verbruikstatus.

    Je aanwezigheid controleren:
    Kijk op je factuur in welke landen je bijvoorbeeld internet hebt gebruikt. Stel: je hebt op een dag alléén internet in België gebruikt. Dan telt die dag als een ‘EU-dag’. Gebruik je op dezelfde dag internet in Nederland? Dan telt die dag als een ‘NL-dag’. Gebruik je internet in een land buiten de EU? Dan telt die dag óók als een ‘NL-dag’. Tel het aantal dagen bij elkaar op. Heb je meer EU-dagen dan NL-dagen in de afgelopen 4 maanden? Dan kijken we vervolgens naar je verbruik in de EU.

    Je verbruik controleren:
    Je verbruik staat aangegeven op je factuur en in je verbruikstatus. Je ziet hier terug hoeveel KB's, belminuten of sms'jes je in Nederland of in de EU hebt gebruikt. Heb je het meeste in de EU gebruikt? Dan krijg je van ons een sms als waarschuwing.

  • In de maand dat je de toeslag moet betalen kijken we naar je verbruik in de EU in die maand. De toeslag komt bovenop de kosten van je abonnement.

    Ben je in deze maand meer dan 50% in de EU én heb je meer dan 50% verbruikt in de EU. Dan krijg je weer een sms en toeslag voor de volgende maand. Ben je ondertussen vaker in Nederland geweest? Dan krijg je voor de maand erop geen toeslag meer. Omdat we naar een aaneengesloten periode kijken van 4 maanden, kun je nog wel een waarschuwings-sms krijgen.

    Je telefoon staat uit in de toeslagmaand
    Je hoeft geen toeslag te betalen. Daarnaast nemen we deze maand niet mee in de volgende berekening. Je kunt nog wel een waarschuwings-sms krijgen.

    Je hebt een Extra Databundel geactiveerd
    Als je hebt betaald voor je extra databundel, dan hoef je natuurlijk geen toeslag te betalen voor je extra MB’s. Heb je een gratis Bundelbooster geactiveerd, omdat je bijvoorbeeld Unlimited hebt? Dan kunnen we hier een toeslag voor rekenen.
    In beide gevallen tellen we je data mee in je verbruik in Nederland of de EU.

    Toeslag bekijken in MijnTele2
    Je kunt je huidige toeslag terugvinden via je verbruikstatus. Als je een toeslag moet betalen zie je dit terug bij ‘permanent roaming toeslag’. Toeslagen van eerdere maanden vind je terug op je factuur.

    Hieronder staan de maximale toeslagen die we mogen rekenen. Voorlopig rekenen we alléén een toeslag op je dataverbruik.

     

    Datum Per (uitgaande) minuut Per sms-bericht Per GB (afgerekend per 1 KB)
    Vanaf 1 januari 2020
    € 0,0387
    € 0,012
    € 4,235
    Vanaf 1 januari 2021
    € 0,0387
    € 0,012
    € 3,630
    Vanaf 1 januari 2022
    € 0,0387
    € 0,012
    € 3,025
    Vanaf 1 juli 2022
    € 0,0387
    € 0,012
    € 2,420
  • België, Bulgarije, Cyprus (Griekse deel), Denemarken, Duitsland, Estland, Finland (incl. Aland), Frankrijk (incl. Réunion, Mayotte, Saint Martin), Frans-Guyana, Gibraltar (Verenigd Koninkrijk), Griekenland, Guadeloupe, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Martinique, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (incl. Azoren, Madeira), Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje (incl. Canarische Eilanden, Melilla en Ceuta), Tsjechië, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland), Zweden, Zwitserland.